Contact

De Mens

Haeghensgoed 13
9270 Laarne

Inschrijven

De Mens | Sarah Bernaert
325
page-template-default,page,page-id-325,qode-social-login-1.0,ajax_leftright,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,paspartu_enabled,menu-animation-underline-bottom,fs-menu-animation-underline,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
 

Sarah Bernaert

PSYCHOLOOG – PSYCHOTHERAPEUT

Groepspraktijk_De_Mens_website-54

There is a crack in everything, that’s how the light gets in.

– Leonard Cohen

Wie ben IK als mens?

Als mens hecht ik veel belang aan verbinding, betekenis en ontwikkeling. Ik ervaar hoeveel voldoening het geeft om anderen te helpen waardoor dit tegelijkertijd bijdraagt aan mijn eigen groeiproces. Ik hou van het samenzijn met mensen die mij dierbaar zijn. Uit deze momenten haal ik heel wat energie en ik probeer op mijn beurt zoveel mogelijk positieve energie uit te stralen op anderen. Me-time momenten vul ik in met zowel rust- als actieve bezigheden zoals koken, lezen en dansen.

 

Wat vind ik leuk aan groepspraktijk DE MENS?

Groepspraktijk De Mens is een mooi concept waarbij de aandacht zowel uitgaat naar de psychè (de geest) van de mens als het corpus (het lichaam). Of zoals de dichter Juvenalis het verwoordt als “Mens sana in corpore sano”. Ik ben ervan overtuigd dat we als mens in het geheel groeien, wanneer we aan beide aspecten kunnen werken. Ik apprecieer de aangename, open zen-sfeer in de praktijk die ervoor zorgt dat je je meteen op je gemak voelt. De collega’s vullen elkaar aan met hun eigen expertise waardoor een doorverwijzing en/of samenwerking makkelijk op punt wordt gesteld.

 

Waarvoor kan je bij mij komen SPREKEN?

Ik verwelkom graag kinderen met een leeftijd vanaf 3 jaar tot en met adolescenten van 21 jaar. Vanuit mijn opleiding vertrek ik vanuit een ontwikkelingsgericht denkkader en ik vul aan met ideeën en technieken uit andere stromingen waaronder de systeem- en gedragstherapie. De focus wordt hierbij voornamelijk gelegd op de krachten van het kind/ de jongere zelf, zodat er vanuit deze sterktes op zoek kan worden gegaan naar mogelijke oplossingen voor de hulpvraag.

Bij de adolescenten staat het spreken meer voorop, al wordt de aanpak steeds afgestemd op jouw noden. Samen gaan we op zoek naar een taal die jou helpt uiting te geven aan jouw binnenwereld met als doel beter in je vel te zitten.
In de gesprektherapie werken we samen naar vooruitgang toe via het aanleren van technieken die je sociaal en emotioneel sterker maken. Er is ruimte om vertrouwen op te bouwen en te praten over wat jij belangrijk vindt.

Bij de jongsten vind ik het belangrijk om de omgeving (ouders en andere zorgfiguren) zoveel mogelijk te betrekken bij het begeleidingsproces. Samen gaan we op zoek naar hoe we jullie kind en jullie als gezin het beste kunnen helpen.

Met welke zorgen of hulpvragen kan je bij mij terecht?

  • Emotionele problemen: zelfvertrouwen, piekeren, stress, depressie,…
  • Gedragsproblemen: woedebuien, agressie, zelfverwonding…
  • Sociale problemen: weerbaarheid, assertiviteit, pesten, sociale vaardigheden…
  • Angstproblemen: faalangst, dwang, fobieën…
  • Verwerkingsproblemen: rouw, echtscheiding, trauma, verlies, (chronische) ziekte…
  • Psychosomatische problemen: buik- en/of hoofdpijn door stress/spanning, tics…
  • Problemen rond het schoolse: motivatie, studiemethode, uitstelgedrag…
  • Opvoedings- en gezinsproblemen: moeilijkheden rond slapen, voeding, zindelijkheid, ouder-kindrelatie…

Alsook zijn ouders welkom voor ouderbegeleiding in functie van het kind en opvoedingsondersteuning.

 

Wat kan je bij mij komen DOEN?

Bij de jongsten ligt het accent meer op het DOEN, waarbij ik gebruik maak van technieken uit de speltherapie. Het spel is een middel die past bij de belevingswereld van kinderen en daarom krachtig kan ingezet worden bij kinderen die het verbaal wat moeilijker hebben.  Daarnaast werk ik met creatieve oefeningen, lichaamswerk, duplomethodiek, psychodrama, mindfulness/relaxatie en cognitieve oefeningen.

 

Wat heb ik allemaal GEDAAN?

Ik ben afgestudeerd als klinisch psycholoog aan de Universiteit van Gent. Nadien volgde ik een opleiding experiëntiële en ontwikkelingsgerichte kinder- en jeugdpsychotherapie aan de School of Psychodrama. Ik deed tijdens mijn studies en daarna ervaring op bij verschillende voorzieningen, waardoor mijn blik op de hulpverlening enorm werd verruimd.

 

Mijn eerste ervaring deed ik op als therapeutisch assistent in de forensische psychiatrie met volwassenen, wat een enorme leerschool werd. Gaandeweg werd duidelijk dat ik meer affiniteit voelde met kinderen en jongeren en zo kwam ik terecht in de bijzondere jeugdzorg waar ik werkte als  leefgroepsbegeleidster van kinderen en jongeren tussen 3 en 18 jaar. Tijdens mijn masterjaren ging ik als zelfstandig bijlescoach aan de slag met leerlingen uit lager-, middelbaar- en hoger onderwijs en zo ontwikkelde ik ook interesse in allerlei problematieken die samengaan met het schoolse functioneren (faalangst, uitstelgedrag, zelfverzekerdheid, stress, assertiviteit, zelfvertrouwen…). Mijn stage als klinisch psycholoog liep ik in MFC Wagenschot te Eke-Nazareth. Ik begeleidde er zowel kinderen uit de basisschool als jongeren in het eerste middelbaar met gedrags- en emotionele problemen. Nadien werkte ik in het bijzonder onderwijs als schoolpsycholoog alsook begeleidde ik enkele basisscholen uit Gent als psycho-pedagogisch consulent van het CLB. Momenteel ben ik als kinderpsycholoog werkzaam in het AZ Sint-Vincentius ziekenhuis te Deinze op de afdeling pediatrie waar ik kinderen (0-15 jaar) en hun ouders begeleid.

 

Ook als vrijwilliger wens ik graag mijn steentje bij te dragen in de maatschappij: Voor het rode-neuzenproject van Universiteit Gent gaf ik enkele weken emotieregulatie-training aan jongeren uit het 1ste  middelbare scholen en ik  begeleidde een tijdje de ouder-kindbezoeken in de bezoekersruimte van Pleegzorg Oost-Vlaanderen.

Verder ben ik lid van de Psychologencommissie (Erkenningsnummer: 932118282), de Belgische Federatie Psychologen en de World Association for Infant Mental Health Vlaanderen.

Een overzicht van mijn gevolgde opleidingen:

  • Master klinische psychologie (2015-2017)
  • Jaaropleiding experiëntiële en ontwikkelingsgerichte kinder- en jeugdpsychotherapie o.l.v. Leni & Moira Verhofstadt (2017-2018)
  • Psychosociale weerbaarheidstraining voor kinderen en jongeren volgens de methode “Ho tot hier en niet verder” o.l.v. Jooske Kool (2017)
  • Speels en therapeutisch werken met kinderen en jongeren (2017)
  • Duplo-methodiek (2018)
  • Mindfulness voor kinderen en jongeren (2018)
  • “Pak aan” voor depressie bij kinderen en jongeren (2018)
  • Frans in de hulpverlening (2019)